12. Stationsområdet

Masaby centrum finns idag på samma ställe som förr. Av byns gårdar låg fyra i centrum: Tina fanns längst i norr, söder om Tina fanns Masa och Bjöns samt Köpas i sydväst. Nissniku och Hullus/Framnäs låg ett stycke bort. Av de gamla gårdarna finns bara Köpas kvar. I Masaby nuvarande centrum, i området vid järnvägsstationen och Masabyvägen, finns idag mest nya höghus och affärsbyggnader, men också industri från 1960-talet framåt, ett köpcenter från 1980-talet, bostadshus och en kyrka. Hela området förändras starkt under 2020-talet.

Handel var förr förbjuden på landsbygden. Alla varor skulle säljas i städer eller på lantmarknader. Vid Esbovikens strand, invid goda vattenleder, bedrevs redan på 1600-talet handel från Masaby åtminstone med Tallinnbor. De viktigaste importvarorna var salt och spannmål. Exportvaror var bla. pälsverk, läder, träbjälkar, tjära och fisk. I Bobäck fanns från 1500-talet en frimarknad, som flyttades till Masaby i slutet av 1600-talet. Lantmarknader hölls åtminstone till 1708, men uppgifter om den exakta platsen har inte bevarats. I slutet av 1800-talet och början av 1900-talet bedrevs i Masaby relativt omfattande detaljhandel. År 1905 fanns i Masaby M.J. Törnqvists affär, där det såldes bla. järnprodukter, målfärg, rullgardiner, tapeter, glas, porslin, tyg och läder. Kyrkslätts Handelslag m.b.t. inledde sin verksamhet i Kyrkslätt 1917. Filialen i Masaby inledde sin verksamhet samma år vid järnvägsstationen och Masabyvägen. År 1932 flyttade filialen till den nya byggnaden i funkisstil. Den av Valde Helanto ritade byggnaden är den enda av sitt slag i hela Kyrkslätt. Handelslagets gamla byggnad på tomten revs då den nya tagits i bruk. I den nya byggnadens nedre våning fanns lager- och affärsutrymmen samt kontor och tvättrum. På övre våningen fanns en bostad. Senare har det i byggnaden funnits café- och lopptorgsverksamhet. Många minns speciellt tiden då där fanns en Penni-butik. Byggnaden har landskapsmässigt samt byggnads- och kulturhistoriskt värde och den är skyddad som byggnadsminne
i detaljplanen. Den lägre flygeln till höger på byggnaden byggdes på 1960-talet. Helsingfors Sparbanks filial verkade i byggnaden till mitten av 1980-talet. På det nuvarande köpcentrets plats fanns ett postkontor.  I närheten, på Bjönsbacken, inledde
Fagerstedts butik sin verksamhet efter Porkala arrendetid och på backen fanns också kiosk och bensinstation. Butiksägarens dotter har år 2021 berättat att affären sålde glass, som till en början hölls kall med hjälp av stora isblock. Isblocken lagrades under sågspån bakom huset. Lite senare kom det en frys till affären, men det var ofta strömavbrott och då fick barnen i byn mycket glass att äta.

Tinaparken ligger i den omedelbara närheten av Masaby järnvägsstation och köpcentrum och området utvecklas till en del av Masaby nya centrum med affärsutrymmen och bostäder. Området bebyggs på ett mångsidigt sätt med egnahemshus, parhus och höghus utöver affärsbyggnad och idrottshall. Invid Ljusdala Ungdomsteater är en sommarteater planerad. Vägnamnen i Tinaparken, så som Flintlåsgränden och Bössmedsstigen, minner om smeden på Sundsbergs herrgård, Smidi-Kalle kallad. Hans torp har rivits och på dess ställe byggs en ny idrottshall. Tina gård låg alldeles intill parken, i backen vid Suomelastigen.

Senaten beslöt år 1900, att en järnväg ska byggas mellan Karis och Helsingfors, som fortsättning på järnvägen mellan Åbo och Karis, vilken blivit klar 1899. Det ena av de två stationshusen i Kyrkslätt byggdes i Masaby. Banan byggdes 1901–1902. Till järnvägssyllarna och stationsbyggnaderna användes trä, som fällts på järnvägsstyrelsens marker och skenorna importerades med båt från England. Utöver stationsbyggnader byggdes även andra nödvändiga byggnader invid järnvägen, så som magasin, banvaktsstugor och vattentorn för ånglok. Byggnaderna ritades av Bruno Granholm, som var järnvägsstyrelsens chefsarkitekt 1892–1926. Masaby järnvägsstation invigdes 1.9.1903 och trafiken på banan inleddes 1903. Färden till Helsingfors tog en timme, då samma sträcka tagit sex timmar med hästskjuts. Tågförbindelsen påverkade starkt utvecklingen av bosättningen längs järnvägen. Sitt finskspråkiga namn fick Masaby station 1928 (Masalan asema). Vid evakueringen från Porkalaområdet stängdes Masaby station och öppnades på nytt som hållplats 1956. Under arrendetiden fick tågen först inte trafikera genom området, men från 1947 tilläts genomfart. Mellan Köklax och Täkter stationer täcktes fönstren med luckor för att hindra insyn på
arrendeområdet och loket byttes till ett sovjetiskt. Under arrendetiden förstördes stationsbyggnaden och arrendatorerna flyttade ett gammalt bostadshus från Bobäck till stationen. Huset, som skadats av strimmig trägnagare, revs efter återbördandet och stationsfunktionerna flyttades tillfälligt till ett godsmagasin. Den nya, tredje stationsbyggnaden togs i bruk 1963. I slutet av 1950-talet var tågtrafiken gles, men under 1960-talet utvecklades nya typer av tåg och banan trafikerades av ånglok, rälsbussar och från 1969 även eltåg. Eltågsförbindelsen var den första i landet och posten uppmärksammade den med en specialstämpel. Masaby stationsbyggnad övergick senare i kommunens ägo och de sista åren verkade ett lopptorgsföretag i den. Stationsbyggnaden förstördes i en brand 2011. Det gamla godsmagasinet revs redan tidigare i samband med förnyandet av stationsområdet 2005.

Villa Karlbacka ligger nära Masaby järnvägsstation i Solbacka, på andra sidan Ring III. Länsman och vice häradshövding Gösta Palmgren lät bygga huset 1908. Den vackra villan i jugendstil har ritats av arkitekt Bertel Jung. Den stora trädgården sträckte sig ända till idrottsplanen, som fanns vid Masaby station. Under inbördeskriget var villan högkvarter för Masaby röda och kallades därför Lilla Moskva. Efter Porkala arrendetid var villan uthyrd och förföll. Idag är villan privatägd och har renoverats under de senaste åren. I Solbacka och Majvik ligger flera skyddade villor.

På 1960-talet, efter Porkala arrendetid, planerades en utökning av vägförbindelser. Den på 1930-talet byggda Jorvasvägen fortsattes till Munkkulla i Kyrkslätts centrum. Ringvägen byggdes mellan Köklax, Mankby, Bobäck och Masaby samt Majvik, Solbacka och Sundsberg. De nya vägarna ändrade de gamla färdrutterna speciellt på området mellan Majvik och Sundsberg. Till exempel vägen rakt mellan Tina gård och Sundsbergs herrgård bröts av järnvägen och Ring III.