6. Skogstorpsvägen och Suomela arbetarföreningshus

År 1906 grundade stenarbetaren Sahlström Masaby Arbetarförening rf. i sitt hem i Masaby. Föreningen blev medlem av Finlands Svenska Arbetarförbund. År 1915 skaffade föreningen en bit jord av närliggande Masa gårds ägor och år 1917 kunde man där inviga arbetarföreningshuset Suomela. Efter inbördeskriget avtog verksamheten, men senare användes festsalen för soaréer och möten. Arbetarföreningen grundade också ett bibliotek samt ungdoms-, idrotts- och syföreningar. Idrottsföreningen hette Masa. I huset ordnades också danser. Dansgolvet var så bra, att även icke-medlemmar dök upp på danstillställningarna. Huset hyrdes också av Finlands Svenska Arbetarförbund, frivilliga brandkåren och skyddskåren. Under andra världskriget användes Suomela för inkvartering av familjer som flytt från staden samt som samlingsplats för unga soldater. Efter Porkala arrendetid revs huset, som då var förfallet, och i dess ställe byggdes kommunala höghus.

Vid Tinaåkersvägen finns ett minnesmärke över inbördeskriget år 1918. Fyra män, som dog i striden mellan röda och vita i Smedsby 26.2.1918 är begravda på platsen.