8. Bjöns gård

Bjöns ägdes åren 1560–1572 av Sigfrid Jakobsson. Under 1600-talet hörde Bjöns under Esbo gård och 1695–1704 var gården ett augment till Ingvaldsby rusthåll. Under 1780-talet delades gården i två delar till Bjöns I och II, tills dessa slogs ihop igen i slutet av 1800-talet. På gården bedrevs jordbruk, boskapsskötsel och såldes mjölk och kött. Kötthandel bedrevs av fångförare Backman. Arealen på 114 ha sträckte sig från Sundet ända till Vitträsk. År 1887 blev Karl August Boström gårdens ägare, men hans fru Sofia Boström, som blev änka bara ett år senare, ägde gården till 1909. Hon ihågkoms som en inflytelserik person. Bjöns ägor parcellerades senare och delades mellan familjens tre söner. Då byggdes Högsäters och Grönkulla. Även villan Hvittorp vid Vitträsk strand byggdes på tidigare Bjöns ägor. Stamhemmanet Bjöns övertogs av Lennart, delen i norr av Alarik, medan Grönkulla på södra sidan av Kungsvägen övertogs av Verner. Sofieberg invid nuvarande Köpasstigen byggdes som sytingsstuga åt Sofia Boström. Hon bodde där till sin död 1930. Huset finns fortfarande kvar men är mycket ombyggt och renoverat. På Bjöns gård grundades Masaby ungdomsförening rf 1903.

På bilden syns Bjöns gårds äng framför Sundsbergs herrgård. På samma ställe finns idag Sundsvägen, järnvägen, en bensinstation och byggnader längs banvallen – industri och Banvallens höghusområde. I framtiden byggs ett höghusområde som ska heta Masabyporten på den forna ängen. Den gamla vägen till Sundsbergs herrgård syns till höger på bilden.

Lennart Boströms dotterdotter Carola Wasström, född Fagerstedt, berättade 2021 om tiden efter Porkala arrendetid: "Vi (mina föräldrar och jag) flyttade rätt snabbt till Masaby och min pappa, med hjälp av min gudfar, reparerade ett rum i huset. Där skulle vi bo tills det nya egnahemshuset var klart. Det var ett nybyggarliv och jag minns så väl hur skogsmössen trivdes bra i rummet. Jag minns också att vi många år senare kunde hitta blå färg och ryska slantar i marken. Vi var bland de första som flyttade till Masaby. Till Furugård flyttade fröken Wilcken och hennes trädgårdsmästare. Till Köpas flyttade familjen Philström, som fungerade som vaktmästare i huset. Mitt emot bodde familjen Lars Boström och döm om min förskräckelse, när vi i somras gjorde vår årliga utflykt till Masaby, och såg att det på tomten numera finns ett skapligt högt våningshus. De flesta husen var i mycket dåligt skick innan de reparerades. Jag minns Arbetarföreningens hus Suomela, som senare revs. Min moster hade precis byggt ett nytt hus innan parentesen och det var så illa förstört att det revs."

Efter återbördandet av Porkalaområdet var invånarna på Bjöns bland de första att återvända till Masaby. Det gamla hemmet revs, då det var i dåligt skick, och i stället byggdes ett nytt hem samt Fagerstedts butik, kiosk och bensinpump. År 1975 flyttade Bjönsborna bort från Masaby.